Statute
Załącznik do Uchwały nr 1 Fundatora Fundacji In_Spire
z dnia 19 stycznia 2022 roku
STATUT
Fundacji In_Spire
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą „Fundacja In_Spire”, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez spółkę Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (60-734) przy ul. Głogowskiej 14, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000202703, zwaną dalej „Fundatorem”, na podstawie oświadczenia o ustanowieniu fundacji złożonego w akcie notarialnym Repertorium A nr 506/2022 sporządzonym w dniu 19 stycznia 2022 roku przez notariusza Ilonę Teresę Zielińską prowadzącą Kancelarię Notarialną w Poznaniu przy ul. Tadeusza Kościuszki 86/6, 61-715 Poznań.
§ 2
Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2167 t.j.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1057 t.j.) oraz niniejszego Statutu.
§ 3
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 4
- Siedzibą Fundacji jest miasto Poznań.
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
- Fundacja może tworzyć w kraju i za granicą swoje oddziały, zakłady, filie, a także wchodzić w skład innych krajowych i zagranicznych fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji o celach zbieżnych lub tożsamych z celami statutowymi Fundacji.
§ 5
- Fundacja może używać pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Fundacja może używać znaku graficznego Fundacji z napisem wskazującym na jej nazwę.
§ 6
Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
§ 7
Ministrem właściwym w sprawach Fundacji jest minister właściwy do spraw gospodarki.
§ 8
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 9
Celami Fundacji są:
- promocja i wspieranie polskiej gospodarki;
- promowanie i upowszechnianie innowacyjności, przedsiębiorczości, komercjalizacji;
- promowanie i rozpowszechnianie dostępu do najnowszych technologii;
- promowanie cyfryzacji, digitalizacji, minimalizacja wykluczenia młodzieży i dorosłych;
- transfer wiedzy, rozwoju umiejętności i kompetencji;
- promowanie i upowszechnianie kultury, sztuki i nauki;
- promocja miasta, regionu, jak również ogólnopolska promocja dotycząca rzemiosła i dziedzictwa kulturowego;
- edukacja poświęcona ekologii, społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonemu
sposobowi życia; - wspieranie wiedzy o zielonych technologiach i ich zastosowaniu, promowanie Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ);
- wspieranie dzieci i młodzieży zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, głównie dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- wspieranie profilaktyki oraz przeciwdziałanie marginalizacji społecznej.
§ 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez następującą (odpłatną i nieodpłatną) działalność pożytku publicznego:
- współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi oraz organizacjami w zakresie wymienionym w celach Fundacji;
- współpracę z organizacjami społecznymi (NGO) w zakresie wymienionym w celach Fundacji;
- współpracę z podmiotami biznesowymi w zakresie wymienionym w celach Fundacji;
- organizowanie imprez kulturalno-oświatowych, kampanii informacyjnych, konferencji, seminariów, debat, wydarzeń wystawienniczych;
- organizowanie imprez sportowych, kulturalnych, turystycznych i zawodowych o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym;
- organizowanie imprez technologicznych, zawodów gamingowych o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym;
- działania proeksportowe i promocja współpracy w ramach wspierania gospodarki;
- świadczenie usług doradczych dostosowanych do potrzeb przedsiębiorczości i aktywności społecznej;
- prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej;
- wspieranie, prowadzenie rewitalizacji i podejmowanie działań we współpracy ze społecznością lokalną;
- organizowanie zbiórek, w tym zbiórek publicznych i innych środków przekazu i komunikacji
na odległość; - promowanie i organizowanie wolontariatu oraz działalności charytatywnej;
- prowadzenie edukacji humanitarnej, rozwojowej i socjalnej;
- wspieranie rozwoju wiedzy dotyczącej zagadnień z zakresu przedsiębiorczości, zarządzania i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR);
- współpracę z instytucjami oświatowymi – realizowanie zagadnień dydaktycznych, edukacyjnych i profilaktycznych oraz rozwijanie umiejętności społecznych;
- prowadzenie projektów naukowo-badawczych realizowanych w przedmiocie badania i gromadzenia informacji o wyrównywaniu szans na rynku pracy i ich adaptacji do obecnych warunków;
- prowadzenie działań nakierowanych na zwiększenie kompetencji zawodowych oraz niwelowanie nierówności społecznych u młodzieży oraz osób dorosłych;
- wspieranie, finansowanie i promowanie twórczości artystycznej, talentów sportowych dzieci i młodzieży oraz ich prezentowanie w środowisku lokalnym i ogólnopolskim;
- prowadzenie działań na rzecz seniorów w zakresie promocji zdrowotnej, zwiększania aktywności zawodowej i przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu oraz cyfrowemu
§ 11
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczany na realizację celów statutowych.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
- organizacja targów, wystaw i kongresów (82.30.Z);
- działalność profesjonalna, naukowa i techniczna:
2.1)
- doradztwo związane z zarządzaniem: stosunki międzyludzkie (PR) i komunikacja (70.21.Z),
- pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z),
2.2)
- reklama, badanie rynku i opinii publicznej: pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejscana cele reklamowe w radio i telewizji (73.12.A),
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (73.12.C),
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (73.12.D),
- badanie rynku i opinii publicznej (73.20.Z),
- działalność fotograficzna (74.20.Z),
- pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z); - informacja i komunikacja:
3.1) działalność wydawnicza:
- wydawanie książek (58.11.Z),
- wydawanie wykazów oraz list (adresowych, telefonicznych) (58.12.Z),
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z),
- pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z),
- działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania (58.29.Z),
3.2) działalność związana z produkcją filmów, nagrań video, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych:
- działalność związana z produkcją filmów, nagrań video i programami telewizyjnymi (59.12.Z),
- działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami video i programami telewizyjnymi (59.12.Z),
- działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (59.20.Z),
3.3) działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana:
- działalność związana z oprogramowaniem (60.01.Z),
- działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (62.02.Z),
- działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (62.03.Z),
3.4) działalność usługowa w zakresie informacji:
- przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (63.11.Z),
- działalność portali internetowych (63.12.Z); - badania naukowe i prace rozwojowe:
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z); - działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca:
5.1) wynajem i dzierżawa:
- dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (77.40.Z),
5.2) działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca
prowadzenie działalności gospodarczej:
- działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (82.11.Z),
- wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura (82.19.Z); - działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją:
6.1) działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna:
- pozostała działalność związana ze sportem (93.19.Z),
6.2) działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką:
- działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (90.01.Z),
- działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (90.02.Z),
- działalność obiektów kulturalnych (90.04.Z),
6.3) działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą:
- działalność muzeów (91.02.Z),
- działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych (91.03.Z),
6.4) działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi (92.00.Z),
6.5) działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna:
- działalność obiektów sportowych (93.11.Z),
- organizacji wydarzeń sportowych (93.19.Z),
- działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki (93.21.Z).
- Zarząd może postanowić o prowadzeniu działalności gospodarczej w innych dziedzinach niż wskazane w ust. 3 powyżej, co wymaga zmiany niniejszego Statutu na zasadach w nim określonych.
- W przypadku, w którym podjęcie działalności gospodarczej w którejkolwiek z wyżej wymienionych dziedzin będzie wymagało uzyskania koncesji lub zezwolenia, Fundacja podejmie taką działalność po uzyskaniu stosownej koncesji lub zezwolenia.
- Fundacja realizując działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 przeznacza na jej prowadzenie środki majątkowe w kwocie 50.000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy 00/100 złotych).
- Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności, w którym prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 12
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 300.000,00 zł (słownie: trzysta tysięcy 00/100 złotych) oraz inne mienie takie jak: środki finansowe, nieruchomości, ruchomości nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 13
- Środki na realizację celów Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
1) darowizn, spadków, zapisów;
2) dotacji i subwencji oraz grantów;
3) dochodów ze zbiórek, imprez publicznych;
4) dochodów z majątku Fundacji;
5) odsetek bankowych;
6) funduszy przekazanych przez jednostki administracji rządowej i samorządowej;
7) odpłatnej działalności pożytku publicznego;
8) działalności gospodarczej Fundacji;
9) crowdfundingu - Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
- Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację dowolnych celów statutowych Fundacji jedynie z poszanowaniem woli testatorów lub darczyńców.
- Nadwyżka przychodów nad kosztami będzie przeznaczana w całości na cele statutowe Fundacji.
§ 14
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, pod warunkiem, że w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 15
Środki posiadane i pozyskiwane przez Fundację mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację celów statutowych. Nie mogą one stanowić źródła zysków dla Fundatora, członków organów statutowych lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
§ 16
Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
- udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji, w szczególności w stosunku do członków jej organów lub jej pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów Fundacji oraz jej pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywaniu jej majątku na rzecz członków jej organów lub jej pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywaniu majątku na rzecz członków organów Fundacji lub jej pracowników oraz ich
osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika z celu statutowego; - zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 17
- Fundacja prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Fundacja sporządza roczne sprawozdanie finansowe, na zasadach określonych przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, jeśli znajdują zastosowanie.
- Prowadząc rachunkowość, o ile to będzie miało zastosowanie, Fundacja wyodrębni rachunkowo, w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z następujących form działalności:
1) nieodpłatnej działalności pożytku publicznego;
2) odpłatnej działalności pożytku publicznego;
3) działalności gospodarczej. - Fundacja może tworzyć fundusze celowe. Zasady ich tworzenia i wykorzystania określą
- regulaminy uchwalane przez Zarząd.
- Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy, z zastrzeżeniem, że pierwszy rok obrotowy rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia działalności przez Fundację, a kończy dnia 31 grudnia roku kalendarzowego, w którym się rozpoczął. W przypadku rozpoczęcia działalności przez Fundację po 1 lipca 2022 roku, pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2023 roku.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 18
Organami Fundacji są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
Rada Fundacji
§ 19
- Rada Fundacji (dalej również jako „Rada”) jest organem kolegialnym o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych, nadzorczych i kontrolnych.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 7 członków
- Kadencja Rady Fundacji trwa cztery lata i jest kadencją wspólną. Członek Rady może być powoływany na kolejne kadencje.
- Przewodniczącego i członków Rady Fundacji każdorazowo powołuje i odwołuje Fundator.
- Członkowie Rady Fundacji:
- pobierają wynagrodzenie z tytułu udziału w pracach Rady oraz uzyskują zwrot udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach Rady, w tym kosztów podróży i zakwaterowania, na zasadach określonych w Regulaminie Rady Fundacji;
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu, w okresie pełnienia funkcji, w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia
publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Przewodniczący Rady Fundacji kieruje pracami Rady Fundacji, zwołuje posiedzenia Rady Fundacji i przewodniczy im oraz reprezentuje Radę Fundacji.
- Rada Fundacji może wybrać ze swojego grona Zastępcę Przewodniczącego, który zastępuje Przewodniczącego w przypadku niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
- Mandaty członków Rady Fundacji wygasają z dniem:
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ostatni pełny rok pełnienia funkcji;
- odwołania członka Rady Fundacji przez Fundatora;
- doręczenia Fundatorowi pisemnej rezygnacji z członkostwa w Radzie wraz z oświadczeniem o przesłaniu rezygnacji do wiadomości Zarządu Fundacji oraz Przewodniczącego Rady, a w przypadku rezygnacji przez Przewodniczącego – innemu członkowi Rady Fundacji;
- uprawomocnienia się wyroku skazującego za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- śmierci członka Rady.
§ 20
- Rada Fundacji obraduje na posiedzeniach co najmniej raz na kwartał.
- Dopuszcza się odbywanie posiedzeń przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość oraz podejmowanie uchwał drogą elektroniczną.
- Informacja o możliwości udziału w posiedzeniu Rady Fundacji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość winna być wskazana w zawiadomieniu o posiedzeniu. Zawiadomienie takie winno jednocześnie zawierać dokładny opis sposobu uczestnictwa oraz wykonywania prawa głosu.
- Posiedzenie Rady Fundacji prowadzone przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość winno odbywać się przy zachowaniu niżej wskazanych wymogów:
- transmisja obrad posiedzenia Rady winna odbywać się w czasie rzeczywistym;
- posiedzenie winno zapewniać dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, aby każdy z członków Rady miał możliwość wypowiedzenia się w toku obrad;
- każdy z członków Rady ma prawo do oddania głosu w głosowaniach przed lub w toku posiedzenia osobiście.
- Dopuszcza się podejmowanie uchwał w trybie pisemnym. W takim przypadku Przewodniczący Rady lub osoba przez niego upoważniona, udostępnia projekt uchwały wszystkim członkom Rady Fundacji wraz z informacją o sposobie i terminie oddania głosu. Uchwała podjęta w trybie pisemnym, dla swojej ważności wymaga powiadomienia wszystkich członków Rady Fundacji o treści projektu uchwały.
- Posiedzenie Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek
Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie. - Posiedzenie Rady Fundacji, zwoływane na wniosek Zarządu lub Fundatora powinno odbyć się w terminie nie dłuższym niż dwadzieścia jeden dni od daty złożenia wniosku.
- Przewodniczący Rady Fundacji zawiadamia członków Rady Fundacji o porządku dziennym, terminie i miejscu posiedzenia z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.
§ 21
- W posiedzeniu Rady mogą uczestniczyć członkowie Zarządu Fundacji, kierownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy Fundacji oraz inne zaproszone osoby z głosem doradczym.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, chyba że postanowienia niniejszego Statutu dla podjęcia konkretnej uchwały przewidują inną większość.
W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. - Posiedzenie Rady Fundacji jest władne do podejmowania uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Rady Fundacji, a wszyscy jej członkowie zostali prawidłowo powiadomieni o terminie i porządku obrad posiedzenia Rady Fundacji.
- Posiedzenia Rady Fundacji mogą odbywać się bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie Rady Fundacji wyrażą zgodę na odbycie posiedzenia i umieszczenie określonych spraw w porządku posiedzenia.
- Głosowania Rady Fundacji są jawne, z wyłączeniem głosowania nad podjęciem uchwał w sprawach osobowych.
- Rada Fundacji uchwala regulamin określający szczegółowo jej organizację, tryb postępowania, kompetencje członków Rady i zasady ich wynagradzania. Regulamin wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.
§ 22
- Do zadań Rady Fundacji należy podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących:
- nadzoru nad działalnością Fundacji i realizacją jej celów, w szczególności nadzoru nad działalnością Zarządu Fundacji;
- wytyczania głównych kierunków działalności Fundacji;
- powoływania i odwoływania członków Zarządu;
- powoływania i odwoływania członków Rady Programowej,
- ustalania wynagrodzenia członków Zarządu;
- ustalania wynagrodzenia członków Rady Fundacji i przyznawania zwrotu udokumentowanych
wydatków związanych z uczestnictwem w pracach Rady w oparciu o regulamin Rady Fundacji; - oceny pracy Zarządu, zatwierdzania corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielania członkom Zarządu absolutorium;
- zajmowania stanowiska w sprawie działań Fundacji, samodzielnie lub na wniosek Zarządu;
- wyrażania zgody na zaciąganie przez Fundację zobowiązań majątkowych o wartości przekraczającej jednorazowo 50.000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy 00/100 złotych), przy czym przyjmuje się, iż dla świadczeń powtarzających się wartością zobowiązania jest suma tych świadczeń w okresie kolejnych 12 miesięcy;
- zatwierdzania uchwał Zarządu w sprawie utworzenia oddziału, zakładu, filii Fundacji oraz o przystąpieniu do krajowych i zagranicznych fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji;
- uchwalenia regulaminu Zarządu,
- zatwierdzania regulaminu Rady Programowej uchwalonego przez Zarząd;
- zatwierdzania uchwały o połączeniu Fundacji z inną fundacją;
- podjęcia uchwały, z inicjatywy własnej lub na wniosek Zarządu, o likwidacji Fundacji, powołaniu likwidatora Fundacji i przeznaczeniu jej majątku;
- wyrażania opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd Fundacji;
- wnioskowania do Fundatora o zmianę Statutu.
- Rada Fundacji jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji okazania wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji lub innych nośników informacji, a także udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli;
- żądania od Zarządu Fundacji pisemnych informacji oraz wyjaśnień.
Zarząd Fundacji
§ 23
- Zarząd Fundacji kieruje bieżącą działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd Fundacji składa się z 1-2 osób, w tym z Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Fundacji. W przypadku odwołania członka Zarządu przez Fundatora, zgodnie z § 23 ust. 8 pkt 3, Fundator ma prawo powołać nowego członka Zarządu, jeśli Rada Fundacji nie zrobi tego w terminie miesiąca od ustania członkostwa w Zarządzie Fundacji.
- Członek Zarządu nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje za wynagrodzeniem. O wysokości wynagrodzenia decyduje Rada Fundacji. Wynagrodzenie Członka Zarządu nie może być wyższe niż 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Kadencja członka Zarządu trwa cztery lata i jest kadencją wspólną. Członek Zarządu może być powoływany na kolejne kadencje.
- Mandaty członków Zarządu Fundacji wygasają z dniem:
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ostatni pełny rok pełnienia funkcji;
- upływu kadencji, na jaką członek Zarządu został powołany;
- odwołania członka Zarządu przez Fundatora albo Radę Fundacji;
- uprawomocnienia się wyroku skazującego za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia
publicznego lub przestępstwo skarbowe; - upływu 14 dni od doręczenia Przewodniczącemu Rady Fundacji pisemnej rezygnacji z członkostwa;
- śmierci członka Zarządu.
§ 24
- Zarząd obraduje na posiedzeniach co najmniej dwa razy w miesiącu.
- Dopuszcza się odbywanie posiedzeń przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość oraz podejmowanie uchwał drogą elektroniczną.
- Informacja o możliwości udziału w posiedzeniu Zarządu Fundacji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość winna być wskazana w zawiadomieniu o posiedzeniu. Zawiadomienie takie winno jednocześnie zawierać dokładny opis sposobu uczestnictwa oraz wykonywania prawa głosu.
- Posiedzenie Zarządu Fundacji prowadzone przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość winno odbywać się przy zachowaniu niżej wskazanych wymogów:
- transmisja obrad posiedzenia Zarządu winna odbywać się w czasie rzeczywistym;
- posiedzenie winno zapewniać dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, aby każdy z Członków Zarządu miał możliwość wypowiedzenia się w toku obrad,
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zarządu lub na wniosek Rady Fundacji lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Posiedzenie Zarządu, zwoływane na wniosek członka Zarządu, Rady Fundacji lub Fundatora powinno odbyć się w terminie nie dłuższym niż dwadzieścia jeden dni od daty złożenia wniosku.
- Prezes Zarządu zawiadamia członków Zarządu o porządku dziennym, terminie i miejscu posiedzenia z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.
- Dopuszcza się podejmowanie uchwał w trybie pisemnym. W takim przypadku Prezes Zarządu lub osoba przez niego upoważniona, udostępnia projekt uchwały wszystkim członkom Zarządu wraz z informacją o sposobie i terminie oddania głosu. Uchwała podjęta w trybie pisemnym, dla swojej ważności wymaga powiadomienia wszystkich członków Zarządu o treści projektu uchwały.
§ 25
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Rady Fundacji, kierownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy Fundacji oraz inne zaproszone osoby z głosem doradczym.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu Fundacji jest władne do podejmowania uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Zarządu, a wszyscy jego członkowie zostali prawidłowo powiadomieni o terminie i porządku obrad posiedzenia Zarządu Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji mogą odbywać się bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Fundacji wyrażą zgodę na odbycie posiedzenia i umieszczenie określonych spraw w porządku posiedzenia.
- Głosowania Zarządu Fundacji są jawne, z wyłączeniem głosowania w sprawie podejmowania uchwał w sprawach osobowych.
- Rada Fundacji uchwala regulamin Zarządu określający szczegółowo jego organizację, tryb postępowania, kompetencje członków Zarządu i zasady ich wynagradzania.
§ 26
Zarząd Fundacji zajmuje się wszelkimi sprawami niezastrzeżonymi do kompetencji Rady Fundacji, a w szczególności do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych Fundacji, z wyjątkiem regulaminów i aktów wewnętrznych, których uchwalenie należy do kompetencji Rady Fundacji;
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji;
- podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia oddziału, zakładu, filii Fundacji oraz o przystąpieniu do krajowych i zagranicznych fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji;
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasady i wysokość wynagrodzeń oraz innych gratyfikacji dla pracowników Fundacji, a także osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1 pkt 9 Statutu;
- uchwalanie regulaminu organizacyjnego Fundacji;
- wnioskowanie do Fundatora w sprawie połączenia Fundacji z inną fundacją;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
- sporządzanie i ogłaszanie rocznych sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości;
- kierowanie działalnością gospodarczą Fundacji i odpowiedzialność za wyniki działalności gospodarczej, jeśli jest prowadzona;
- ustanawianie i przyznawanie nagród, wyróżnień, odznaczeń i innych form uhonorowania osób zasłużonych dla idei i celów Fundacji, zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd i zatwierdzonym przez Radę Fundacji;
- podejmowanie decyzji o utworzeniu przez Fundację funduszy celowych oraz uchwalanie regulaminów tych funduszy;
- wnioskowanie do Rady Fundacji o podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Fundacji, powołania likwidatora Fundacji i przeznaczenia jej majątku;
- wnioskowanie do Fundatora o zmianę Statutu.
- podejmowanie uchwał we wszelkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji Rady Fundacji lub Fundatora.
§ 27
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa dwóch członków Zarządu łącznie, a jeśli Zarząd jest jednoosobowy – członek Zarządu samodzielnie.
Rada Programowa
§ 28
- Dla merytorycznego wspierania działalności statutowej Fundacji, Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji może powołać Radę Programową Fundacji.
- Rada Programowa Fundacji pełni funkcję doradczą dla organów Fundacji.
- Rada Programowa składa się z co najmniej 3 członków, powoływanych i odwoływanych przez Radę Fundacji. Członkami Rady Programowej Fundacji mogą być osoby fizyczne lub prawne.
- Rada Programowa Fundacji wybiera ze swojego składu Przewodniczącego Rady Programowej Fundacji.
- Członkowie Rady Programowej pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
- Do zadań Rady Programowej należy:
- opiniowanie na prośbę Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji najważniejszych programów
działalności Fundacji; - występowanie z inicjatywami dotyczącymi nowych przedsięwzięć z zakresu działalności statutowej Fundacji i przedstawianie ich Zarządowi Fundacji lub Radzie Fundacji;
- działanie na rzecz budowania dobrego wizerunku Fundacji poprzez propagowanie celów i osiągnięć Fundacji.
- opiniowanie na prośbę Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji najważniejszych programów
- Uchwały Rady Programowej zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu Rady, o którym wszyscy członkowie Rady Programowej zostali prawidłowo zawiadomieni. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Programowej.
- Uchwały Rady Programowej mają charakter doradczy i opiniotwórczy.
- Uchwały Rady Programowej nie mają charakteru wiążącego dla Zarządu Fundacji, chyba że ich postanowienia zostaną zatwierdzone w formie uchwały Rady Fundacji.
- Rada Programowa odbywa posiedzenia co najmniej raz w roku.
- W posiedzeniach Rady Programowej, na jej zaproszenie bądź na własny wniosek, uczestniczą członkowie Rady Fundacji i Zarządu.
- Rada Programowa działa na podstawie Regulaminu uchwalonego przez Zarząd i zatwierdzonego przez Radę Fundacji.
Rozdział V
Zmiana Statutu
§ 29
- Zmiana Statutu Fundacji może nastąpić przez przyjęcie odpowiedniej uchwały przez Fundatora, z inicjatywy własnej lub na wniosek Rady Fundacji lub Zarządu Fundacji.
- O zmianie Statutu Fundator zawiadamia niezwłocznie Radę Fundacji i Zarząd Fundacji.
- Zmiana Statutu nie może naruszać w istotny sposób celów realizowanych przez Fundację.
Rozdział VI
Postanowienia Końcowe
§ 30
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- Zgody na połączenie udziela Fundator na wniosek Zarządu zaopiniowany przez Radę Fundacji.
§ 31
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji, z inicjatywy własnej lub na wniosek Zarządu lub
Fundatora, w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga
zatwierdzenia przez Fundatora. - Likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd albo likwidator powołany przez Radę Fundacji.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na cele zbieżne z celami statutowymi Fundacji lub na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej innych fundacji o zbliżonych celach.
§ 32
- Fundacja składa coroczne sprawozdanie z działalności właściwemu ministrowi.
- Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez właściwy sąd rejestrowy.